|
Latawce Akrobacyjne Forum Miłośników Sportów Latawcowych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pawel
Dołączył: 28 Kwi 2010 Posty: 317 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sro Kwi 03, 2013 23:52 Temat postu: Zaplatanie uzdy |
|
|
Rozmawiałem ostatnio z Arturem o zaplataniu uzdy.
Pomyślałem, że warto ruszyć ten wątek na forum.
Sposobów zaplatania jest kilka. Wrzucam poniżej taki, jaki stosuję ostatnio u siebie (tu na przykładzie Magneta - zdjęcia Magneta - niebawem w innym wątku).
Zatem w skrócie:
1.
Na połączeniu każdego ramienia uzdy ze szkieletem daję regulację długości,
w postaci kawałka linki z supełkami - zazwyczaj 5 lub 7 - przy czym ustawienie na środkowym supełku (3 lub 4) jest ustawieniem dla standardowej długości (zgodnie z projektem).
I tak:
Górne ramię (uphaul) - dowiązane powyżej łącznika
zewnętrzne (outhaul) - dowiazane poniżej łącznika
i wewnętrzne (inhaul) - dowiązane poniżej łącznika centralnego lub inaczej zgodnie z modelem latawca (czasem parę cm niżej)
2. Miejsce łączenia ramion uzdy
Górne ramię, w moim przypadku jest najdłuższym odcinkiem linki całej uzdy. Po dowiązaniu do niej pozostałych ramion, zamienia się w tzw."leader line", czyli części uzdy, do której dowiązujemy linki.
W odległości określonej w projekcie jako długość górnego ramienia robię łączenie ramion uzdy. Wiążę na górnym ramieniu 2 supełki - jeden ok.2mm powyżej drugi ok. 2mm poniżej tej odległości.
Pomiędzy tymi supełkami dowiązuję regulowane pętelki pozostałych ramion uzdy.
Wygląda to tak:
Poniżej wiążę jeszcze kilka supełków, co 10mm. Pozwalają one na zmianę uzdy 3-punktowej na turbo lub inverse turbo, w razie potrzeby lub ochoty
3. Na końcu "leader line" wiążę supełek, do którego dowiązywane są linki.
Wydaje mi się, że "leader line" dobrze jest zrobić dość długą, przynajmniej taką, żeby przy 1 zawinięciu latawca w "yo-yo" nawijała się jeszcze "leader" a nie linki z zestawu.
Pozwala to na oszczędzanie linek nad nadmiernym przecieraniem przy końcach.
Bardzo jestem ciekaw jakie macie spostrzeżenia odnośnie metod wiązania uzdy, ewentualnie plusów i minusów poszczególnych rozwiązań.
Postaram się jeszcze dorzucić inne uzdy do wątku, jak tylko znajdę chwilę czasu.
Pozdrawiam,
Paweł _________________ Latawce: Eolo Genesis, Eolo Over, DIY l'Organic, Kitehouse Pulsar, DIY SixthSense, Fly-Acoustik UL, DIY Magnet, R-SKY Shooter Classic, LevelOne Gentleman, DIY D&N, LevelOne Genesis UL | http://www.youtube.com/user/pa79vel/videos |
|
Powrót do góry |
|
|
Reklama
|
Wysłany: Sro Kwi 03, 2013 23:52 Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
pawel
Dołączył: 28 Kwi 2010 Posty: 317 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią Kwi 05, 2013 23:31 Temat postu: |
|
|
Inne wiązanie uzdy. Acoustik UL.
Górne (uphaul) i zewnętrzne (outhaul) ramiona uzdy są zaplecione z jednego kawałka linki.
1. Zewnętrzne ramię dowiązane do szkieletu bez regulacji.
2. Na górnym ramieniu założona regulacja kąta natarcia (standardowe supełki).
3. Wewnętrzne ramię (inhaul) również dowiązane na stałe.
4. Łączenie ramion.
W odpowiednim miejscu linki tworzącej ramiona zewnętrzne i górne dowiązana jest "leader line" ( - na zdjęciu szara linka dowiązana za pomocą węzła Prusika).
Za węzłem, do "leader line" dowiązane jest ramię wewnętrzne.
Przesunięcie punktu dołączenia ramienia wewnętrznego pozwala na uzyskanie uzdy typu turbo.
To jako kolejny przykład... _________________ Latawce: Eolo Genesis, Eolo Over, DIY l'Organic, Kitehouse Pulsar, DIY SixthSense, Fly-Acoustik UL, DIY Magnet, R-SKY Shooter Classic, LevelOne Gentleman, DIY D&N, LevelOne Genesis UL | http://www.youtube.com/user/pa79vel/videos |
|
Powrót do góry |
|
|
Artur
Dołączył: 20 Lis 2012 Posty: 13
|
Wysłany: Sob Kwi 06, 2013 19:07 Temat postu: Uzda |
|
|
Rewelacyjny pomysł na kolejny temat
budując swój latawiec komp z forum był włączony non stop
pomysł pawła jest super
bawiłem się tymi rozwiązaniami podczas testów swojego SixthSensa |
|
Powrót do góry |
|
|
Spitfire
Dołączył: 16 Lis 2012 Posty: 61 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto Lip 02, 2013 14:03 Temat postu: |
|
|
Pytanie w tym temacie
Co oznaczają określenia uzda turbo lub inverse turbo?
Tzn. jak zachowuje się latawiec przy tego typu wiązaniach uzdy
i na czym polega główna różnica w stosunku do uzdy w wersji standard?
Pytanie w temacie szycia SixthSense
W projekcie zawarta jest tylko krótka informacja na temat uzdy:
Uzda 3-punktowa
A - 51 cm
B - 51 cm
C - 64 cm
Czy dobrze kombinuję? ->
A - idzie od LE przy górnej rozpórce
B - idzie od środka latawca
C - idzie od LE przy dolnej rozpórce
i wszystkie schodzą się we wspólnym miejscu
Jeśli to możliwe, przedstawcie proszę sposób i miejsca wiązania uzdy w Waszych ukończonych SixthSense. _________________ Latawce:
HQ Fazer XL 280
DIY SixthSense 240
Decathlon RClic 120 x3 szt. (DIY stack) + Zeruko R194
Eolo Intro 160
Lidl NoName 180 x3 szt. (DIY stack) |
|
Powrót do góry |
|
|
Boopsi Administrator
Dołączył: 16 Sty 2010 Posty: 304 Skąd: Włocławek (prawie)
|
Wysłany: Wto Lip 02, 2013 23:23 Temat postu: |
|
|
Spitfire napisał: |
Pytanie w temacie szycia SixthSense
W projekcie zawarta jest tylko krótka informacja na temat uzdy:
Uzda 3-punktowa
A - 51 cm
B - 51 cm
C - 64 cm
Czy dobrze kombinuję? ->
A - idzie od LE przy górnej rozpórce
B - idzie od środka latawca
C - idzie od LE przy dolnej rozpórce
i wszystkie schodzą się we wspólnym miejscu
Jeśli to możliwe, przedstawcie proszę sposób i miejsca wiązania uzdy w Waszych ukończonych SixthSense. |
Witam
Źle kombinujesz
A - kończy się powyżej górnej rozpórki,
B - poniżej dolnej rozpórki (między stoperem a łącznikiem),
C - poniżej łącznika centralnego
Schodzą się oczywiście w jednym miejscu.
Cytat: | Co oznaczają określenia uzda turbo lub inverse turbo?
Tzn. jak zachowuje się latawiec przy tego typu wiązaniach uzdy
i na czym polega główna różnica w stosunku do uzdy w wersji standard? |
Może tutaj coś znajdziesz:
http://www.vientocero.com/articulos/brida/
i tutaj w trochę bardziej przyjaznym języku
http://wardley.org/kites/bridle/index.html
pzdr. Zbyszek |
|
Powrót do góry |
|
|
pawel
Dołączył: 28 Kwi 2010 Posty: 317 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią Wrz 29, 2017 14:20 Temat postu: |
|
|
Dorzucam kamyczek do tematu.
Jestem tuż przed wiązaniem uzdy do Overa.
Carlo podsunął mi metodę Krijn'a na szybkie wiązanie uzdy.
W artykule o budowie P3 na stronie Carlo: KLIK
Dobry patent! _________________ Latawce: Eolo Genesis, Eolo Over, DIY l'Organic, Kitehouse Pulsar, DIY SixthSense, Fly-Acoustik UL, DIY Magnet, R-SKY Shooter Classic, LevelOne Gentleman, DIY D&N, LevelOne Genesis UL | http://www.youtube.com/user/pa79vel/videos |
|
Powrót do góry |
|
|
zbyniu48
Dołączył: 30 Sie 2010 Posty: 15 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie Lip 22, 2018 20:47 Temat postu: |
|
|
Witam wszystkich zainfekowanych lataniem bez odrywania się od ziemi.
Chciałbym w moim "decathlonie" r244 zmienić uzdę na taką jak proponuje Paweł. Czyli z możliwością zmiany długości poszczególnych linek. W związku z tym potrzebuję kilka metrów odpowiedniej linki. I teraz pytanie: jaka to powinna być linka i gdzie ją mogę kupić?
A może któryś z kolegów mógłby mi te kilka metrów odstąpić?
Wybieram się 31 sierpnia do Łeby na Festiwal Latawców i chciałbym żeby ktoś z doświadczonych pilotów pomógł mi tam właściwie "nastroić" latawca. Dlatego pomysł zmiany uzdy na regulowalną.
Pozdrawiam
Zbyszek
Poznań _________________ Zbyszek
Poznań |
|
Powrót do góry |
|
|
pawel
Dołączył: 28 Kwi 2010 Posty: 317 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon Lip 23, 2018 15:59 Temat postu: |
|
|
Zbyszku,
linka, jakiej potrzebujesz musi być przede wszystkim nierozciągliwa.
Najczęściej używa się dyneem'y w oplocie (braided / sleeved dyneema).
Kupić ją możesz chyba tylko ze sklepów internetowych - osobiście chyba nie dysponuję zapasem w tej chwili.
Pytanie, czy warto już zmieniać fabryczną uzdę? to pewnie pytanie do kogoś kto latał r244.
Pobawić się można oczywiście zawsze.
Podejrzewam, że nie odczujesz zbyt dużej różnicy.
Ważniejsze wydaje mi się używanie porządniejszych linek niż te fabryczne. _________________ Latawce: Eolo Genesis, Eolo Over, DIY l'Organic, Kitehouse Pulsar, DIY SixthSense, Fly-Acoustik UL, DIY Magnet, R-SKY Shooter Classic, LevelOne Gentleman, DIY D&N, LevelOne Genesis UL | http://www.youtube.com/user/pa79vel/videos |
|
Powrót do góry |
|
|
witekk
Dołączył: 23 Wrz 2015 Posty: 95 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Pon Lip 23, 2018 20:27 Temat postu: |
|
|
Oj ja bym chętnie zmienił uzdę w r244. Na fabrycznej ciężko go nawet położyć na plecach.O yoyo zapomnij nawet gdyby miał yoyo stopery. Trochę szukałem i znalazłem link do strony z proponowanym tunningiem uzdy w r244.
http://aufilduvent.forumactif.com/t5933-erreur-de-debutant-speedo-e-kite-et-tribord-r244-carbone
Sam nie próbowałem a z tuningiem r244 zatrzymałem się na dołożeniu 6 a może 8g dociążenia na ogonie i to była porażka na niezmienionej uździe.
Zbyszku jeżeli uda Ci się ulepszyć r244 do trików to chętnie bym się dowiedział trochę szczegółów. |
|
Powrót do góry |
|
|
zbyniu48
Dołączył: 30 Sie 2010 Posty: 15 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto Lip 24, 2018 13:28 Temat postu: |
|
|
Dziękuję za odpowiedzi
Problem w tym, że ja nie wiem co tak naprawdę chcę.
Kupiłem ten latawiec bo mój pierwszy Eolo Strategy wydawał mi się za ciężki. Nie latał że tak powiem "na nizinach". Przypuszczam, że nad morzem wszystkie latają. Różnica między Eolo a R244 jest ogromna Przynajmniej dla mnie. Ale nadal nie mam wiedzy co ten latawiec potrafi i czy jeśli mi coś nie wychodzi, to jest to problem po stronie latawca czy po mojej. Dlatego mój pomysł żeby zrobić możliwość regulacji uzdy, bo może ktoś mi w Łebie (Paweł?) poświęci chwile i się tym pobawi.
Co do linek, to używam tych oryginalnych (niby Dyneemy) ale nie wiem jaka jest ich jakość (rozciągliwość). Pisząc, przyszło mi teraz do głowy, że zmierzę o ile się wydłużają pod obciążeniem np 50 kg. Ale to nie dziś. Napiszę.
Dziękuję witekk za link. Niestety francuski nie jest mocną stroną, ale może coś uda mi się zrozumieć.
Pozdrawiam
Zbyszek
Poznań _________________ Zbyszek
Poznań |
|
Powrót do góry |
|
|
zbyniu48
Dołączył: 30 Sie 2010 Posty: 15 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob Lip 28, 2018 18:06 Temat postu: |
|
|
Na stronie do której linka przysłał witekk znalazłem takie coś: http://cityracer.free.fr/perso/mesures%20rc%20244.jpg
są tam wymiary uzdy do przeróbki na typową uzdę 3-punktową.
Zmieniłem na taką, ale jeszcze nie oblatałem.
Oczywiście mam teraz możliwość regulacji wg wersji Pawła.
Co do rozciągliwości oryginalnych linek do r244, to mogę powiedzieć, że 25-metrowa linka (niby Dyneema) rozciąga się w przybliżeniu o 1cm na każdy 1 kilogram obciążenia. Do linki zaczepionej do stałego punktu, doczepiłem wagę sprężynową i napinałem.
Jestem ciekaw jak się to ma do porządnych linek których używacie.
I na koniec pytanie: czy ktoś może się podzielić wiedzą jakie są ogólne zasady ustalania poszczególnych wymiarów uzdy (ABC) w zależności od wymiarów żagla. Nigdzie tego nie mogę znaleźć.
Pozdrawiam _________________ Zbyszek
Poznań |
|
Powrót do góry |
|
|
pawel
Dołączył: 28 Kwi 2010 Posty: 317 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto Lip 31, 2018 08:50 Temat postu: |
|
|
Czołem!
To spora rozciągliwość... Linki powinny trzymać wymiar.
Powinno się latać jak na strunach od fortepianu
Co to uzdy, to ogólne zasady znajdziesz tutaj:
http://www.iannewham.com/kitedesign/bridling.html _________________ Latawce: Eolo Genesis, Eolo Over, DIY l'Organic, Kitehouse Pulsar, DIY SixthSense, Fly-Acoustik UL, DIY Magnet, R-SKY Shooter Classic, LevelOne Gentleman, DIY D&N, LevelOne Genesis UL | http://www.youtube.com/user/pa79vel/videos |
|
Powrót do góry |
|
|
zbyniu48
Dołączył: 30 Sie 2010 Posty: 15 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto Lip 31, 2018 17:53 Temat postu: |
|
|
Dzięki Paweł
Zagłębiam się w lekturę. Podpowiedz mi może jakie linki byś proponował i gdzie je kupić. _________________ Zbyszek
Poznań |
|
Powrót do góry |
|
|
witekk
Dołączył: 23 Wrz 2015 Posty: 95 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Pią Sie 03, 2018 11:36 Temat postu: |
|
|
Hej. Ja bym pozostał przy tych linkach które domyślnie dają do r244, te które ja miałem nie były takie złe. Można je porozciągnąć trochę uwiązując z jednej strony choć u mnie nie było takiej potrzeby. Ale jeżeli zależy Ci na lepszych linkach to koledzy używali climax protec i lirosy dc60. Górna półka to laser gold pro - u nas nie znajdziesz, jak Ci zależy na nich to są tu http://www.vliegertakkitelines.nl/ . W Polsce widziałem tylko climaxy - są dostępne na allegro. |
|
Powrót do góry |
|
|
zbyniu48
Dołączył: 30 Sie 2010 Posty: 15 Skąd: Poznań
|
|
Powrót do góry |
|
|
Reklama
|
Wysłany: Pią Sie 03, 2018 13:38 Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|