Forum Latawce Akrobacyjne Strona Główna Latawce Akrobacyjne
Forum Miłośników Sportów Latawcowych
 
 POMOCPOMOC   FAQFAQ   SzukajSzukaj 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zaplatanie uzdy
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Latawce Akrobacyjne Strona Główna -> Budowa, naprawa i modyfikacja latawców.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pawel



Dołączył: 28 Kwi 2010
Posty: 317
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sro Kwi 03, 2013 23:52    Temat postu: Zaplatanie uzdy Odpowiedz z cytatem

Rozmawiałem ostatnio z Arturem o zaplataniu uzdy.
Pomyślałem, że warto ruszyć ten wątek na forum.
Sposobów zaplatania jest kilka. Wrzucam poniżej taki, jaki stosuję ostatnio u siebie (tu na przykładzie Magneta - zdjęcia Magneta - niebawem w innym wątku).

Zatem w skrócie:

1.
Na połączeniu każdego ramienia uzdy ze szkieletem daję regulację długości,
w postaci kawałka linki z supełkami - zazwyczaj 5 lub 7 - przy czym ustawienie na środkowym supełku (3 lub 4) jest ustawieniem dla standardowej długości (zgodnie z projektem).

I tak:
Górne ramię (uphaul) - dowiązane powyżej łącznika


zewnętrzne (outhaul) - dowiazane poniżej łącznika


i wewnętrzne (inhaul) - dowiązane poniżej łącznika centralnego lub inaczej zgodnie z modelem latawca (czasem parę cm niżej)




2. Miejsce łączenia ramion uzdy

Górne ramię, w moim przypadku jest najdłuższym odcinkiem linki całej uzdy. Po dowiązaniu do niej pozostałych ramion, zamienia się w tzw."leader line", czyli części uzdy, do której dowiązujemy linki.

W odległości określonej w projekcie jako długość górnego ramienia robię łączenie ramion uzdy. Wiążę na górnym ramieniu 2 supełki - jeden ok.2mm powyżej drugi ok. 2mm poniżej tej odległości.
Pomiędzy tymi supełkami dowiązuję regulowane pętelki pozostałych ramion uzdy.
Wygląda to tak:



Poniżej wiążę jeszcze kilka supełków, co 10mm. Pozwalają one na zmianę uzdy 3-punktowej na turbo lub inverse turbo, w razie potrzeby lub ochoty Smile



3. Na końcu "leader line" wiążę supełek, do którego dowiązywane są linki.



Wydaje mi się, że "leader line" dobrze jest zrobić dość długą, przynajmniej taką, żeby przy 1 zawinięciu latawca w "yo-yo" nawijała się jeszcze "leader" a nie linki z zestawu.
Pozwala to na oszczędzanie linek nad nadmiernym przecieraniem przy końcach.


Bardzo jestem ciekaw jakie macie spostrzeżenia odnośnie metod wiązania uzdy, ewentualnie plusów i minusów poszczególnych rozwiązań.
Postaram się jeszcze dorzucić inne uzdy do wątku, jak tylko znajdę chwilę czasu.

Pozdrawiam,
Paweł
_________________
Latawce: Eolo Genesis, Eolo Over, DIY l'Organic, Kitehouse Pulsar, DIY SixthSense, Fly-Acoustik UL, DIY Magnet, R-SKY Shooter Classic, LevelOne Gentleman, DIY D&N, LevelOne Genesis UL | http://www.youtube.com/user/pa79vel/videos
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Reklama






Wysłany: Sro Kwi 03, 2013 23:52    Temat postu:

Powrót do góry
pawel



Dołączył: 28 Kwi 2010
Posty: 317
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią Kwi 05, 2013 23:31    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Inne wiązanie uzdy. Acoustik UL.

Górne (uphaul) i zewnętrzne (outhaul) ramiona uzdy są zaplecione z jednego kawałka linki.

1. Zewnętrzne ramię dowiązane do szkieletu bez regulacji.



2. Na górnym ramieniu założona regulacja kąta natarcia (standardowe supełki).



3. Wewnętrzne ramię (inhaul) również dowiązane na stałe.


4. Łączenie ramion.
W odpowiednim miejscu linki tworzącej ramiona zewnętrzne i górne dowiązana jest "leader line" ( - na zdjęciu szara linka dowiązana za pomocą węzła Prusika).
Za węzłem, do "leader line" dowiązane jest ramię wewnętrzne.



Przesunięcie punktu dołączenia ramienia wewnętrznego pozwala na uzyskanie uzdy typu turbo.



To jako kolejny przykład...
_________________
Latawce: Eolo Genesis, Eolo Over, DIY l'Organic, Kitehouse Pulsar, DIY SixthSense, Fly-Acoustik UL, DIY Magnet, R-SKY Shooter Classic, LevelOne Gentleman, DIY D&N, LevelOne Genesis UL | http://www.youtube.com/user/pa79vel/videos
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Artur



Dołączył: 20 Lis 2012
Posty: 13

PostWysłany: Sob Kwi 06, 2013 19:07    Temat postu: Uzda Odpowiedz z cytatem

Rewelacyjny pomysł na kolejny temat
budując swój latawiec komp z forum był włączony non stop
pomysł pawła jest super
bawiłem się tymi rozwiązaniami podczas testów swojego SixthSensa
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Spitfire



Dołączył: 16 Lis 2012
Posty: 61
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto Lip 02, 2013 14:03    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pytanie w tym temacie
Co oznaczają określenia uzda turbo lub inverse turbo?
Tzn. jak zachowuje się latawiec przy tego typu wiązaniach uzdy
i na czym polega główna różnica w stosunku do uzdy w wersji standard?

Pytanie w temacie szycia SixthSense
W projekcie zawarta jest tylko krótka informacja na temat uzdy:
Uzda 3-punktowa
A - 51 cm
B - 51 cm
C - 64 cm

Czy dobrze kombinuję? ->
A - idzie od LE przy górnej rozpórce
B - idzie od środka latawca
C - idzie od LE przy dolnej rozpórce
i wszystkie schodzą się we wspólnym miejscu Smile
Jeśli to możliwe, przedstawcie proszę sposób i miejsca wiązania uzdy w Waszych ukończonych SixthSense.
_________________
Latawce:
HQ Fazer XL 280
DIY SixthSense 240
Decathlon RClic 120 x3 szt. (DIY stack) + Zeruko R194
Eolo Intro 160
Lidl NoName 180 x3 szt. (DIY stack)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Boopsi
Administrator


Dołączył: 16 Sty 2010
Posty: 304
Skąd: Włocławek (prawie)

PostWysłany: Wto Lip 02, 2013 23:23    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Spitfire napisał:

Pytanie w temacie szycia SixthSense
W projekcie zawarta jest tylko krótka informacja na temat uzdy:
Uzda 3-punktowa
A - 51 cm
B - 51 cm
C - 64 cm

Czy dobrze kombinuję? ->
A - idzie od LE przy górnej rozpórce
B - idzie od środka latawca
C - idzie od LE przy dolnej rozpórce
i wszystkie schodzą się we wspólnym miejscu Smile
Jeśli to możliwe, przedstawcie proszę sposób i miejsca wiązania uzdy w Waszych ukończonych SixthSense.


Witam
Źle kombinujesz Smile
A - kończy się powyżej górnej rozpórki,
B - poniżej dolnej rozpórki (między stoperem a łącznikiem),
C - poniżej łącznika centralnego
Schodzą się oczywiście w jednym miejscu.

Cytat:
Co oznaczają określenia uzda turbo lub inverse turbo?
Tzn. jak zachowuje się latawiec przy tego typu wiązaniach uzdy
i na czym polega główna różnica w stosunku do uzdy w wersji standard?


Może tutaj coś znajdziesz:
http://www.vientocero.com/articulos/brida/
i tutaj w trochę bardziej przyjaznym języku
http://wardley.org/kites/bridle/index.html

pzdr. Zbyszek
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
pawel



Dołączył: 28 Kwi 2010
Posty: 317
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią Wrz 29, 2017 14:20    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dorzucam kamyczek do tematu.
Jestem tuż przed wiązaniem uzdy do Overa.
Carlo podsunął mi metodę Krijn'a na szybkie wiązanie uzdy.

W artykule o budowie P3 na stronie Carlo: KLIK
Dobry patent!
_________________
Latawce: Eolo Genesis, Eolo Over, DIY l'Organic, Kitehouse Pulsar, DIY SixthSense, Fly-Acoustik UL, DIY Magnet, R-SKY Shooter Classic, LevelOne Gentleman, DIY D&N, LevelOne Genesis UL | http://www.youtube.com/user/pa79vel/videos
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zbyniu48



Dołączył: 30 Sie 2010
Posty: 15
Skąd: Poznań

PostWysłany: Nie Lip 22, 2018 20:47    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam wszystkich zainfekowanych lataniem bez odrywania się od ziemi.
Chciałbym w moim "decathlonie" r244 zmienić uzdę na taką jak proponuje Paweł. Czyli z możliwością zmiany długości poszczególnych linek. W związku z tym potrzebuję kilka metrów odpowiedniej linki. I teraz pytanie: jaka to powinna być linka i gdzie ją mogę kupić?
A może któryś z kolegów mógłby mi te kilka metrów odstąpić?
Wybieram się 31 sierpnia do Łeby na Festiwal Latawców i chciałbym żeby ktoś z doświadczonych pilotów pomógł mi tam właściwie "nastroić" latawca. Dlatego pomysł zmiany uzdy na regulowalną.
Pozdrawiam
Zbyszek
Poznań
_________________
Zbyszek
Poznań
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
pawel



Dołączył: 28 Kwi 2010
Posty: 317
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon Lip 23, 2018 15:59    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zbyszku,
linka, jakiej potrzebujesz musi być przede wszystkim nierozciągliwa.
Najczęściej używa się dyneem'y w oplocie (braided / sleeved dyneema).
Kupić ją możesz chyba tylko ze sklepów internetowych - osobiście chyba nie dysponuję zapasem w tej chwili.

Pytanie, czy warto już zmieniać fabryczną uzdę? to pewnie pytanie do kogoś kto latał r244.
Pobawić się można oczywiście zawsze.
Podejrzewam, że nie odczujesz zbyt dużej różnicy.

Ważniejsze wydaje mi się używanie porządniejszych linek niż te fabryczne.
_________________
Latawce: Eolo Genesis, Eolo Over, DIY l'Organic, Kitehouse Pulsar, DIY SixthSense, Fly-Acoustik UL, DIY Magnet, R-SKY Shooter Classic, LevelOne Gentleman, DIY D&N, LevelOne Genesis UL | http://www.youtube.com/user/pa79vel/videos
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
witekk



Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 95
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Pon Lip 23, 2018 20:27    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Oj ja bym chętnie zmienił uzdę w r244. Na fabrycznej ciężko go nawet położyć na plecach.O yoyo zapomnij nawet gdyby miał yoyo stopery. Trochę szukałem i znalazłem link do strony z proponowanym tunningiem uzdy w r244.
http://aufilduvent.forumactif.com/t5933-erreur-de-debutant-speedo-e-kite-et-tribord-r244-carbone
Sam nie próbowałem a z tuningiem r244 zatrzymałem się na dołożeniu 6 a może 8g dociążenia na ogonie i to była porażka na niezmienionej uździe.
Zbyszku jeżeli uda Ci się ulepszyć r244 do trików to chętnie bym się dowiedział trochę szczegółów.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zbyniu48



Dołączył: 30 Sie 2010
Posty: 15
Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto Lip 24, 2018 13:28    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziękuję za odpowiedzi
Problem w tym, że ja nie wiem co tak naprawdę chcę.
Kupiłem ten latawiec bo mój pierwszy Eolo Strategy wydawał mi się za ciężki. Nie latał że tak powiem "na nizinach". Przypuszczam, że nad morzem wszystkie latają. Różnica między Eolo a R244 jest ogromna Przynajmniej dla mnie. Ale nadal nie mam wiedzy co ten latawiec potrafi i czy jeśli mi coś nie wychodzi, to jest to problem po stronie latawca czy po mojej. Dlatego mój pomysł żeby zrobić możliwość regulacji uzdy, bo może ktoś mi w Łebie (Paweł?) poświęci chwile i się tym pobawi.
Co do linek, to używam tych oryginalnych (niby Dyneemy) ale nie wiem jaka jest ich jakość (rozciągliwość). Pisząc, przyszło mi teraz do głowy, że zmierzę o ile się wydłużają pod obciążeniem np 50 kg. Ale to nie dziś. Napiszę.
Dziękuję witekk za link. Niestety francuski nie jest mocną stroną, ale może coś uda mi się zrozumieć.
Pozdrawiam
Zbyszek
Poznań
_________________
Zbyszek
Poznań
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
zbyniu48



Dołączył: 30 Sie 2010
Posty: 15
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob Lip 28, 2018 18:06    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na stronie do której linka przysłał witekk znalazłem takie coś: http://cityracer.free.fr/perso/mesures%20rc%20244.jpg
są tam wymiary uzdy do przeróbki na typową uzdę 3-punktową.
Zmieniłem na taką, ale jeszcze nie oblatałem.
Oczywiście mam teraz możliwość regulacji wg wersji Pawła.
Co do rozciągliwości oryginalnych linek do r244, to mogę powiedzieć, że 25-metrowa linka (niby Dyneema) rozciąga się w przybliżeniu o 1cm na każdy 1 kilogram obciążenia. Do linki zaczepionej do stałego punktu, doczepiłem wagę sprężynową i napinałem.
Jestem ciekaw jak się to ma do porządnych linek których używacie.
I na koniec pytanie: czy ktoś może się podzielić wiedzą jakie są ogólne zasady ustalania poszczególnych wymiarów uzdy (ABC) w zależności od wymiarów żagla. Nigdzie tego nie mogę znaleźć.
Pozdrawiam
_________________
Zbyszek
Poznań
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
pawel



Dołączył: 28 Kwi 2010
Posty: 317
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto Lip 31, 2018 08:50    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czołem!
To spora rozciągliwość... Linki powinny trzymać wymiar.
Powinno się latać jak na strunach od fortepianu Wink

Co to uzdy, to ogólne zasady znajdziesz tutaj:
http://www.iannewham.com/kitedesign/bridling.html
_________________
Latawce: Eolo Genesis, Eolo Over, DIY l'Organic, Kitehouse Pulsar, DIY SixthSense, Fly-Acoustik UL, DIY Magnet, R-SKY Shooter Classic, LevelOne Gentleman, DIY D&N, LevelOne Genesis UL | http://www.youtube.com/user/pa79vel/videos
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zbyniu48



Dołączył: 30 Sie 2010
Posty: 15
Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto Lip 31, 2018 17:53    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzięki Paweł
Zagłębiam się w lekturę. Podpowiedz mi może jakie linki byś proponował i gdzie je kupić.
_________________
Zbyszek
Poznań
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
witekk



Dołączył: 23 Wrz 2015
Posty: 95
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Pią Sie 03, 2018 11:36    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hej. Ja bym pozostał przy tych linkach które domyślnie dają do r244, te które ja miałem nie były takie złe. Można je porozciągnąć trochę uwiązując z jednej strony choć u mnie nie było takiej potrzeby. Ale jeżeli zależy Ci na lepszych linkach to koledzy używali climax protec i lirosy dc60. Górna półka to laser gold pro - u nas nie znajdziesz, jak Ci zależy na nich to są tu http://www.vliegertakkitelines.nl/ . W Polsce widziałem tylko climaxy - są dostępne na allegro.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zbyniu48



Dołączył: 30 Sie 2010
Posty: 15
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pią Sie 03, 2018 13:38    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dzięki witekk
te moje linki od r244 rozciągają się jak opisałem powyżej.
Póki co kupiłem 100 mb takiego czegoś:
https://allegro.pl/berkley-whiplash-8-braid-green-0-30mm-71-60kg-i7371890458.html?snapshot=MjAxOC0wOC0wMVQyMTowMDoxMS42MzZaO2J1eWVyO2Y1NzcwZWY5NjVmYTYxODFhOTVkZjJlOGQ1OGRiMTQyMjkyZWQ4ODZmYjNkZmJlNjE4NTA3ZjRkY2MyYmJiYzQ%3D

wstępne sprawdzenie wykazuje, że rozciąga się znacznie mniej niż oryginalne.
Pozdrawiam
_________________
Zbyszek
Poznań
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Reklama






Wysłany: Pią Sie 03, 2018 13:38    Temat postu:

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Latawce Akrobacyjne Strona Główna -> Budowa, naprawa i modyfikacja latawców. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Latawce Akrobacyjne  

To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group